Předplatné kam se podíváte – jak obrátit ve prospěch vlastního businessu?

blog-o-marketingu

Téma, které je na stole už dlouhé měsíce, právě zprudka ožilo s neočekávanou a pro mnoho lidí nelogickou iniciativou portálu Seznam.cz. Proč jim máme platit? Chtějí naše údaje? Bude toho víc? Tak to je vydírání, jaké svět neviděl. Anebo ne? Říkáte, že i já na tom můžu vydělat?

Pojďme si to trošku rozebrat. Mnozí jistě víte, že vytvářet obsah na libovolnou online platformu něco stojí. Když ne peníze, tak minimálně váš čas. Ani samotný provoz webu není zadarmo. Kdo tedy tu práci lidem zaplatí? U portálu Seznam.cz – a nejen zde, jsme to my, konzumenti obsahu. Platíme tak trochu nepřímo. Ne penězi, ale naší pozorností. Vyhledávače pak naši pozornost prodávají dál. Komu? Komukoliv, kdo má co prodat a rád svým produktům koupí publikum.

Pokud tedy chceme konzumovat obsah, jsou pouze dvě možnosti. Buď za něj zaplatíme, anebo se dobrovolně staneme publikem.

 

Seznam.cz v centru dění

Seznam jasně nastavil pravidla. „Uživatelé volí mezi dvěma variantami. Dál produkty využívat bezplatně a mít cílenou reklamu zajištěnou takzvanými cookies, nebo za necelých 80 korun měsíčně data o sobě a svém online životě společnosti neposkytovat.“ (1)

Moment, takže zaplatíme, ale stejně reklamu pořád uvidíme? Ano. Poplatek je za to, že neumožníte vyhledávači sbírat vaše data. Kvůli tomu přijde o možnost vytvářet pro vás personalizovanou reklamu a obsah. To znamená, že se na stránce pravděpodobně nezdržíte tak dlouho, protože vám nebude mít možnost nabídnout další obsah, vybraný na míru. Ale hlavně, za personalizovanou reklamu dostane portál mnohem méně peněz, a proto se mu jako uživatel moc nevyplatíte. Zakladatel Seznamu Ivo Lukačovič uvedl, že za necílenou reklamu dostanou od klientů maximálně 30 % až 50 % toho, co za cílenou. Takový uživatel se proto nejen nevyplatí, ale dokonce je prodělečný. (2)

Způsobenou ztrátu tedy dorovnáváte fyzickými penězi. Neznamená to, že by vám kvůli tomu náležel nějaký prémiový obsah nebo obsah bez reklam.

 

Jak to bude dál?

Seznam se do toho opřel odvážně a udělal první výkop. Způsobů, jak finančně dorovnat čas vynaložený na správu klientského servisu, stále přibývá. U nás tento trend zatím není tak markantní jako v jiných státech. Známe sice Herohero, platíme si Spotify, ale to zdaleka není celá problematika. Zřejmě nebude trvat dlouho a setkáme se s ním tváří v tvář. A to i v odvětvích, které dosud vypadaly vzdáleně.

 

Cesta ke stabilnímu příjmu

Předplatná mají jednu nespornou výhodu. Fungují na měsíční bázi a vytvářejí tak formu stabilního příjmu. Pokud jste podnikatelem, určitě se proto vyplatí přemýšlet nad tím, zda nemáte něco, co byste svým klientům mohli tímto formátem nabídnout. Mnoho takových služeb může být opravdu smysluplných (a nemusí se jednat jen o softwary). Co třeba měsíční boxy s překvapením?
Zároveň je to způsob, jak udržet s klienty kontakt. Pokud každý měsíc očekáváte určitou službu, uchováváte si tím firmu stále v živé paměti. Je velká pravděpodobnost, že poté snadno sáhnete právě po jejích produktech.

V roce 2024 půjdou načasované nabídky do popředí. Stejně tak bude kladen i maximální důraz na to, aby byly produkty co nejvíce šité na míru konkrétním klientům. (3)

 

Co nabídnout klientům?

Prodáváte toaletní papír nebo psí granule? Nabídněte klientům opakovanou dodávku v intervalech, odpovídajících očekávané spotřebě zboží. (4)

Možná už jste narazili i na předplatné, jako jsou Wolt+ a Alza+. Za nízký měsíční poplatek tyto společnosti nabízejí dopravu zdarma. Takové předplatné sice není stabilním příjmem, ale zato se jedná o silnou cestu, jak klienty motivovat k většímu množství objednávek. A po zaplacení vás mimo jiné jistě upřednostní před konkurencí.

Podobných kreativních možností je mnohem víc. Měsíční předplatná jednoduše dávají smysl a blíží se k nám mílovými kroky. Je na ně svět připravený? Těžko říct. Tak jako tak, tato doba je za dveřmi. Nejste si jisti jak se přizpůsobit? Přijďte si o tom popovídat k nám. Kdo je připraven, není překvapen. Možná společně najdeme řešení a cestu, jak váš business posunout zase o fous dál.

 

Zdroje:

  1. JUNA, Petr. Uživatelé Seznamu mají na výběr, jak nakládat s cílenou reklamou. Seznam.cz. 28. 4. 2023. Dostupné z: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-byznys-seznamu-platit-daty-ci-penezi-uzivatele-seznamu-dostanou-na-vyber-2483762
  2. LUKAČOVIČ, Ivo. X. 28. 4. 2023. Dostupné z: https://twitter.com/ilblog/status/1784595305737908407
  3. SINELNIKOV, Denis. The Future Of E-Commerce: Trends To Watch In 2024. Forbes Agency Council. 17. 1. 2024. Dostupné z:
    https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2024/01/17/the-future-of-e-commerce-trends-to-watch-in-2024/?sh=ab3e85db5e4c
  4. MCALLISTER,Clayton. 10 great examples of ecommerce subscription businesses. recharge. 3. 4. 2024. Dostupné z:
    https://getrecharge.com/blog/10-great-examples-of-subscription-ecommerce-businesses-f34fdd2c448e/

Potřebujete s něčím poradit?

15 + 11 =